sword

Hry (ne počítačové)

Zde si můžete přečíst o různých S&F hrách (nikoliv počítačových, o nichž píši dále), které dle mého názoru stojí za to zkusit; osobně se u tohoto typu her většinou bavím více než u počítačových, neboť je možné tímto způsobem trávit čas s rodinou či přáteli (samozřejmě v případě, že máte rodinu a přátele stejných zájmů, na což jsem já měl štěstí).

Co je „hra na hrdiny“, anglicky role playing game (RPG)?
Protože hry tohoto typu patří k mým nejoblíbenějším, budu o nich psát; a když o nějaké hře prohlásím, že se jedná o „hru na hrdiny“, rád bych, aby bylo jasné, co tím myslím. Hra na hrdiny je vlastně interaktivní příběh, který spolu sdílí její hráči: každý z nich (kromě jednoho) ovládá v příběhu jednu postavu (ať už lidského kouzelníka či trpasličího válečníka v Dračím doupěti, obávaného hackera v Shadowrunu, upíra ve Světě temnoty, nebo třeba pistolníka Divokého západu v Gurpsech), za kterou provádí všechna rozhodnutí, postava dělá vše, co její hráč rozhodne; jeden z hráčů pak zprostředkovává svět (tomuto hráči se často říká game master, v Dračím doupěti pak pán jeskyně; je zvykem používat zkratky GM a PJ), a to tím, že hraje všechny ostatní postavy, řídí prostředí a rozhoduje o výsledcích jednotlivých akcí (což dělá jednak podle pravidel a jednak dle svého uvážení).
Hry na hrdiny mívají většinou poměrně komplexní pravidla, která určují, jakým způsobem pracovat s prvkem náhody, který typicky převádějí na hody různými typy kostek: hráč například oznámí, že chce vystřelit na nepřítele; pravidla určují, jakým způsobem zahrnout vrozené předpoklady a dovednost střelby dané postavy s odpovídající zbraní, stav zbraně, stav a pozici střelce, pozici cíle a případné další vlivy do pravděpodobnosti zásahu, přičemž rozhodnutí, zda k zásahu skutečně dojde, je typicky reprezentováno výsledkem hodu kostkami (dobrá pravidla se vyznačují tím, že všechny relevantní faktory dokáží přehledně shrnout, aby házení kostkami a vyhodnocování výsledků akcí zabíralo pokud možno co nejméně herního času a hráči si mohli užívat samotného příběhu).
Cílem hry je užít si co nejzajímavějších příběhů. Hráči typicky spolupracují, nehrají proti sobě, což však není podmínkou, mohou spolu bojovat; jediný, kdo logicky musí zůstat vždy nestranný a nemůže s ostatními bojovat, je pán jeskyně –respektive game master– který má jako tvůrce světa v příběhu prakticky neomezenou moc.