sword

Ultima Online

Ultima Online je poměrně typická fantasy MMORPG (massive multiplayer online rople playing game), kterou vydala firma Origin Systems v roce 1997; svého času byla hra po grafické stránce naprostá špička, dnes je z tohoto pohledu pochopitelně již značně zastaralá (což mně osobně třeba vůbec nevadí). Ultima Online byla zároveň úplně první svého druhu a tvořila naprostý zlom ve vývoji online her; mnoho dalších her bylo Ultimou silně inspirováno, například známý World of Warcraft (který například já osobně velmi nemám rád pro jeho „měkkost“ a podporu hraní, kterému říkám „fňukna-styl“, neboť se vyznačuje zejména posedlostí tvorby herních mechanismů tak, aby si hráči nemohli vzájemně ubližovat).

Hráč ovládá v Ultimě jednu postavu, která je typicky v něčem specializována (mág, válečník, řemeslník a podobně), což přesně závisí na nastavení každého serveru (některé servery umožňují postavám získávat libovolné kombinace dovedností). Hra nemá žádný specifický cíl, každý si stanovuje svůj: stát se nejlepším zabijákem, vybudovat si nejkrásnější dům, vyrábět nejzajímavější věci, vydělat co nejvíce zlaťáků, splnit nejzajímavější questy, prozkoumávat jeskyně, zabíjet nestvůry a získávat z nich trofeje a tak dále.

Ve hře existuje asi padesát různých dovedností, které mohou postavy ovládat od 0 % do 100 %; příklady takových dovedností jsou třeba magie, nekromancie, alchymie, těžařství, léčitelství, šití, kovářství, ochočování zvířat. Zlepšování se v dovednostech neprobíhá jako v jiných hrách nějakým postupováním po úrovních a přidělováním dovednostních bodů, nýbrž je velice elegantně vyřešeno tím způsobem, že když postava nějakou činnost vykonává, prostě se v ní velmi pomalu zlepšuje (některé dovednosti jsou k naučení výrazně složitější než jiné).

Krom bojování se sebou navzájem mohou hráči bojovat i s různými nestvůrami řízenými serverem, navštěvovat temné a tajemné jeskyně, ale na druhé straně i stavět domy, vyrábět bezpočet různých předmětů (krom zbraní a zbroje třeba i dekorace), obchodovat a vůbec vykonávat celé spektrum nejrůznějších činností. Hře lze věnovat celkem libovolný čas s jakýmikoli rozestupy v hraní a prakticky ničemu to nevadí, jen je nutné se jednou za nějakou dobu přihlásit a opravit svůj dům, neboť domy mají tendenci pomalu chátrat (právě kvůli tomu, aby lidé, kteří přestanou hrát, nezabírali na mapě místo).