sword

Might and Magic

Might and Magic je série počítačových her vytvořených Jonem Van Caneghemem a společností New World Computing; na rozdíl od série Heroes of Might and Magic jsou všechny hry série Might and Magic čistě RPG. Ačkoliv se po většinu času tyto hry odehrávají ve fantasy prostředí, jsou zasazeny do jistého sci-fi rámce, který v určitých částech hru ovlivňuje, což někteří hráči vítají, jiní zatracují. První hra série byla vydána roku 1986 (pro Apple II, následně roku 1987 pro mnoho dalších platforem); další hry vycházely s několikaletými rozestupy až do krachu společnosti 3DO roku 2003.

Hráč ve hře typicky ovládá skupinu dobrodruhů (nejen jednoho), kterou si na počátku vytvoří; na výběr má většinou z různých povolání a dovedností, které svým postavám přidělí. Někdy vybírá dokonce i rasy hrdinů, přičemž je tímto způsobem možné mít ve skupině i draka. Svým dobrodruhům hráč během hry většinou nakupuje nejrůznější vybavení a učí je novým dovednostem a kouzlům; jeho družina se tak stává silnější.

Cíle hry bývají různé a hráč je typicky zpočátku nezná, nýbrž se je postupně dozvídá průběžným plněním různých questů a rozmlouváním s těmi, které potká; rozuzlení příběhů bývají typicky velmi překvapivé a cíle hry jakbysmet (a nelze říci, že by tyto cíle vždy patřily k nejskromnějším; například záchrana světa je takovým adekvátním úkolem pro správné dobrodruhy).

Ze všech verzí mohu jednoznačně doporučit Might and Magic VI. Neodmítnete-li hru kvůli grafice z roku 1998, je to dle mého názoru z hlediska příběhu, provedení, hratelnosti i napínavosti jednoznačně nejlepší offline RPG, se kterou jsem se kdy setkal. Zahrát si tuto hru je bezesporu strhující zážitek; budete vtaženi do děje takovým způsobem, jakým je to jen u RPG hry možné. Rozuzlení a závěr příběhu Vás pravděpodobně také překvapí. Na rozdíl od Heroes of Might and Magic, kde si pozdější díly vysloužili moji kritiku za přehnaně přeplácanou grafiku, jež se do tahové strategie nehodí, neboť snižuje přehlednost, o Might and Magic nic takového říci nemohu, neboť se jedná o RPG, kde dobrou grafiku nepovažuji za rušivou (ač pro mě není ani nijak důležitá).


Might and Magic VI jsem dohrál několikrát, přičemž krom první hry, ve kterém jsem si vybral pokud možno co nejsilnější a nejvyrovnanější družinu, jsem experimentoval se zajímavými složeními povolání v družině (například samí rytíři a podobně; nejvíce jsem si ale samozřejmě oblíbil družinu čtyř čarodějů, jež je kupodivu navíc docela silná, když pomineme první úrovně, na kterých se jedná skutečně o výzvu).